Karhun karjahtelua Espoosta

Espoon kaupunkirakenne ja sen haasteet

  • Hahmotelma Espoon julkisen liikenteen selkärangasta
    Hahmotelma Espoon julkisen liikenteen selkärangasta

Tänä iltana käsittelen Espoon valtuuston kokouksen innoittamana Espoon kaupunkirakennetta, julkista liikennettä ja yksityisliikennettä, sekä sivuten vähän Espoon strategian ilmasto- ja energiatoimenpiteitä. Yritän typistää laajan asian mahdollisimman tiiviisti.

Espoon kaupunkirakenne on erittäin hankala. Laajalle alueelle on roiskaistu kourallinen kyliä, joiden välissä on merkittävää asumatonta metsä- tai peltoaluetta. Kylien, eli kaupunginosien keskustat ovat pienellä alueella kohtuullisen tiheästi rakennettuja, mutta ulkolaidoilla alkaa metsä. Espoon asukastiheys on kokonaisuudessaan erittäin pieni ja hajanaisen kaupunkirakenteen sekä vähäisen asukasluvun vuoksi edullinen ja toimiva julkinen liikenne riittävällä käyttökapasiteetilla on lähes mahdoton järjestää.

Liitteenä on vähän sutaistu piirustus siitä, miten mielestäni voisi olla järkevä vaihtoehto järjestää julkisen liikenteen selkäranka. Siniset viivat ovat siis olemassa oleva junarata sekä tuleva metro (jatkoineen). Punaiset viivat ovat hahmotelmaani simppelistä raidejärjestelmästä, joka voidaan toteuttaa joko metrona, junana tai pikaraitiotienä. Käytössä olisi kaksi linjaa: Lintuvaarasta Espoonlahteen sekä Jorvista Tapiolaan. Lisäksi selkärankana toimisi harmaalla olevat Jokeri-tyyppiset bussilinjat, jotka kulkisivat merkittäviä pääväyliä / pääkatuja pitkin (olettaen että kehä II rakennetaan Vantaan puolelle, lisäksi runkobussilinjayhteys voisi mahdollistaa Histan rakentamisen).  Visioni poikkeaa jonkin verran Espoon raideliikennevisiosta.

Lisäksi väyliä tulee parantaa. Länsiväylä, Turunväylä, Kehä III, Kehä II (etenkin Matinkylässä!) tarvitsevat laajennusta, joka voitaisiin toteuttaa keskiruuhkakaista -ratkaisuilla. Kehä I:n parannus Leppävaarasta Keilanimeen on etenemässä ja hyvä niin. Helsinkiä pitää painostaa tekemään ratkaisut Kehä I:n parantamisesta heti Helsingin puolella. Vantaata tulee painostaa Kehä II:n jatkoon. Lisäksi merkittävämmät kadut, jotka kulkevat asuinalueiden läpi, pitää saada runkokatuverkoksi, jonka nopeusrajoitus on vähintään 50km/h, kevyen liikenteen ali- tai ylikulkuineen ja ilman hidastetöyssyjä. Hidasteratkaisut voidaan toteuttaa levennetyllä keskiviheralueella, jolloin tiehen muodostuu sopivan jyrkähkö kaarros, joka pakottaa sopivaan ajonopeuteen.

Miten koko homman saa toimivaksi? Hyvällä kaavoituksella. Kaupunkirakennetta tulee tiivistää merkittävästi, ja liikenteen solmukohtiin tulee rakentaa sekä merkittävästi asuinrakennuksia, jotka voidaan toteuttaa ns. tornitaloina (15 - 25 kerrosta) sekä myös työpaikkoja. Julkisen liikenteen hahmotelmani merkittävimpiä solmukohtia on Niittykumpu. Alueella on paljon "tyhjää", jonne voisi helposti rakentaa uutta merkittävää asunto- ja liike-elämärakennetta. Myös viher- ja puistoalueet tulee suunnitella huolella, kts. edellinen kirjoitukseni aiheesta.

Kaikki tämä nivoutuu Espoon Strategian ilmasto- ja energiatoimenpiteisiin. Tiiviimpi kaupunkirakenne ja merkittävä asukasluvun kasvu mahdollistaa toimivamman joukkoliikenteen, enemmän verotuloja sekä uusien asukkaiden sekä kasvavan liike-elämän muodossa. Espoo on kysytty ja haluttu kaupunki ja meidän tulee vastata tähän huutoon tarjoamalla tarpeeksi asuntoja. Toimivampi katuverkosto vähentää ruuhkia ja päästöjä, vaikka autoilun määrä lisääntyisi. Lisäksi uusiutuva autokanta vähentää päästöjä. Espoon tulee osallistua aktiivisesti hiilivoiman käytön vähentämiseen mm. kaukolämmön tuotossa. Espoon kaupungin tulee osallistua aktiivisesti ydinvoiman käytön lisäämiseen ratkaisuilla, joissa voimala voidaan muuntaa tulevaisuudessa helposti aidon fuusioenergian käyttöön fissioenergian asemesta tai jos uraani korvataan esimerkiksi bohriumilla tai muulla alkuaineella / aineyhdistelmällä.

Espoon nykyisessä taloustilanteessa ei ole järkevää toteuttaa Espoo strategian ilmasto- ja energiatoimenpiteitä nykyisessä laajuudessa. Taloustilanne edellyttää, että teemme järkeviä ratkaisuja tulevaisuutemme suhteen, jolloin saamme pidettyä Espoon haluttuna kaupunkina. Tämä sisältää myös toimivan sote-puolen. Josta muuten siitäkin saadaan toimivampi kattavammalla väestöpohjalla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Peri Ferio

Espoon "kaupunkirakenne" on hieman hankala käsite, koska minä en ainakaan pidä Espoota kaupunkina laisinkaan. Mikähän olisi inflatoituneelle lähiölle ilman minkäänlaista keskusta sopiva suomenkielinen nimitys?

Käyttäjän SeppoHonkanen kuva
Seppo Honkanen

Espoo on moottoritie, jolle jostain kumman syystä on myönnetty kaupunkioikeudet.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Niittykumpu olisi hyvä paikka tiivistää kaupunkirakennetta. Se on vielä kohtuullisen lähellä Helsinkiä ja Espoon omia työpaikkakeskittymiä.

Sellaista fissioydinvoimalaa, jonka voisi muuttaa fuusiokäyttöön tuskin voidaan kehittää. Ydinvoimalat ovat monimutkaisia laitoksia, jotka soveltuvat vain hyvin tarkasti rajattuihin prosesseihin. Fuusiovoimala on täysin erilainen laitos kuin fissiovoimala.

Käyttäjän suvikarhu kuva
Suvi Karhu

Kiitos tästä tarkennuksesta. Ehkäpä ajatukseni lanka olikin siinä, että samaa voimala-aluetta voidaan hyödyntää tulevaisuudessa myös fuusiovoimaan, eikä tarvitse erikseen rakentaa omia alueitaan tähän. Tietyillä ratkaisuilla voimala-alueen rakentamisessa voidaan ehkä helpottaa toivottua tulevaisuuden uutta energiamuotoa.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Tässä kaavoituksessa on nähtävissä nerokkuutta, koska on huomioitu myös se, että näitä liikenneyhteyksiä ei vedettäisi tärkeiden viheralueiden kuten Keskuspuiston päältä ja rakenne on hyvin toimiva, koska se huomioi kartalla erityisesti asutustiheyden.

Tietenkin voi oma osuutensa olla sillä, kuinka hyvin Piraattien kampanja on lyönyt näitä kortteja muiden puolueiden ehdokkaiden käsiin ja sillä, että olen omissa kuntauudistusta käsittelevissä blogeissani käyttänyt karttahavainnollistuksia. :-)

Jukka Mäkinen

just joo, kaupunkirakenne. LOL

Toimituksen poiminnat