Karhun karjahtelua Espoosta

Perussuomalaisilta puuttuu ehdotukset? - Kas tässä niitä tulee!

Joka päivä joku kitisee jossain, että Perussuomalaisilta puuttuu ehdotukset. Tässä näitä on, olkaa hyvä! Olen käyttänyt pohjana valtion talousarvioesitystä vuodelle 2013, joten olen poiminut näitä sieltä siinä järjestyksessä, kuin ovat siellä esitettyinä. Suluissa talousarvion lukema, ja sen perässä minun ehdotus. 

  • Ministerien ja heidän erityisavustajiensa palkkaukset (5,764milj.) 4,7milj.
  • Puoluetoiminnan tukeminen (34milj.) 20milj.
  • Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot / SKJA:n menot (ISAF) Afganistan (15,225milj.) 0milj.
  • Kansainvälinen kehitysyhteistyö (902,594milj) 200milj.
  • Kansainvälisen ilmastosopimuksen alaisen yhteistyön menot (0,5milj.) 0,1milj.
  • Vähemmistövaltuutetun ja syrjintälautakunnan toimintamenot (1,011milj) 0,6milj.
  • Maahanmuuttoviraston toimintamenot (18,066milj.) 5milj.
  • Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto (55,289milj) 10milj.
  • Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle (211,86milj.) 150milj.
  • Uusiutuvan energian tuotantotuki mm. tuulivoimalle (125milj) 75milj.
  • Svenska Finlands folkting-järjestön valtionavustus (0,575milj.) 0,2milj.
  • Kotouttaminen (95,129milj.) 70milj.
  • Raha-automaattiyhdistyksen tukeminen (301milj.) 150milj.

 

Säästöt yht. 1072,013 milj.

Eihän noilla säästöillä vielä juhlita, ja kävin aika nopealla temmolla talousarvioesityksen läpi. Jos käyttäisin enemmän aikaa esityksen läpi käymiseen kohta kohdalta, helpostikin nipistäisi toisen mokoman lisää. Lisäksi kaikkea ei ole budjetissa mainittu, esimerkiksi kaksikielisyyden kustannukset, kannatan ruotsin kielelle virallista vähemmistökielen asemaa.

Säästöjä on tehtävä, muuten Suomen valtio ajautuu Kreikan tielle - tällä menolla Suomella on vuonna 2020 yhtä paljon valtionvelkaa per kansalainen kuin Kreikalla tällä hetkellä. Menoleikkurin on oltava vaan julma. Vaikka jokainen tottakai ajattelee, että leikataan vaan, kunhan minulta vaan ei, niin näissä talkoissa jokaisen on ehdottomasti oltava mukana! Kannatan esimerkiksi varovaisesti metsäveroa, vaikka minun läheisteni niskaan se kolahtaisi erittäin pahasti.

Tulopuolella ehdotan vakaasti mm. 

  • Tupakka- ja alkoholiveron nostamista
  • Isojen säätiöiden verotusta (10% verokannalla, liikevaihto yli 300 000e/v)
  • Tienkäyttötullit EU:n ulkopuolelle rekisteröidylle raskaalle liikenteelle (josta tuleva tulos ohjataan suoraan tiemäärärahoihin ja tiestön parannukseen)
  • Panostamista harmaan talouden kitkentään joka tuo lisääntyviä verotuloja enemmän kuin torjunta vie
  • Pääomatuloverotuksen kiristäminen yli 100 000e/v ansaitsevien osalta.

Suomen tulee tukea vähemmän suuria yrityksiä, ja enemmän pk-yrityssektoria. Meidän tulee keskittyä uusiin ideoihin ja uusiin toimialoihin, emme pärjää kilpailuissa vanhoilla toimialoilla, joiden tuotanto toimii ns. halpamaissa. Meidän tulee lisätä vientiä etenkin kasvualueille, Kiina ja eritoten Intia esimerkkeinä.

Meidän tulee pitää Suomi ja sen maa-alueet tiukasti omassa omistuksessa, lisätä omavaraisuutta niin energiassa kuin ruokatuotannossakin voimakkaasti ja keskittyä oman pesän kuntoon laittamiseen. Myöskin tulee ottaa tiukasti huomioon se, että maailman talous ei voi kasvaa loputtomiin. Maapallolle ei tule mistään mitään lisää, ja pahoin pelkään että jo tällä hetkellä koko maapallolla ei voi ostaa koko maailman rahavarastoa (mukaanlukien kuitata lainat ja niiden korot). Pyrkimys loputtomasti etenevään talouskasvuun on täysin utopistinen. Kun merkit maailmantalouden romahduksesta on näkyvillä, meillä tulee olla valmius toimia ja turvata oma maa.

 

Eikö Perussuomalaisilla ole vieläkään oikeita ehdotuksia? Meillä on, ja olen pahoillani jos ne eivät sinulle kelpaa todellisiksi. Minulle ne nimittäin ovat. Ja nämä ovat vain ja pelkästään minun ehdotuksiani. Keskustelu asiasta jatkukoon!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

31Suosittele

31 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (89 kommenttia)

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Suvi Karhu
Espoo
Perussuomalaiset
Olen 27-vuotias FIKSU nuori nainen Espoosta.

Korjaisitko tuota itsesi esittelyä edellä esitettyyn muotoon.

Jussi Jääskeläinen

Totta vie, mukava nähdä jotain konkreettisia vaihtoehtoja ja keskustenlun avauksia. Melkein jopa väittäisin, että kyllä näitä PS:ltä on tullut lähiaikoina enemmän kuin hallituspuolueilta tai keskustalta.

Oletko muuten heittänyt ns. hatusta nuo varjoluvut talousarviomomenteille, vai laskenut / pohtinut oikeasti mitä kyseisiltä momenteilta leikataan?

Käyttäjän suvikarhu kuva
Suvi Karhu

Olen ihan omaa harkintaani käyttänyt miettiessäni omia arvioitani. Jokaisen momentin alta vilkaisin, mihin se raha oikeasti kohdennetaan ja jos mielestäni leikkuri iskee tuohon, siihen se iskee. Paljon oli myös kohtia, joiden kanssa kiikuin kahden vaiheilla, mutta päätin jättää väliin. Pienempiä fiilauksia ja höyläyksiä kun pitäisi iskeä todella moneen paikkaan. Tosiaankin Suomen valtio velkaantuu niin järkyttävää vauhtia, että leikkurin on käytävä nyt, ja siihen leikkuriin vaan joutuu lähes kaikki. Emme auta kohta enää yhtään ketään, jos päädymme samaan jamaan kuin Kreikka.

Jussi Jääskeläinen

Mukava kuulla että ajatus on ollut mukana :). Eritoten olen samaa mieltä kanssasi ISAF-joukkojen turhuudesta ja maahanmuuton suorien kustannusten vähentämisestä.

Pentti Järvi Vastaus kommenttiin #4
Juhani Putkinen

Suvi: "Tosiaankin Suomen valtio velkaantuu niin järkyttävää vauhtia, että leikkurin on käytävä nyt, ja siihen leikkuriin vaan joutuu lähes kaikki. Emme auta kohta enää yhtään ketään, jos päädymme samaan jamaan kuin Kreikka."

Oikein!

Elmokaila .

tältä tytöltä ostaisin käytetyn auton..../mitä jos nyt ensiksi säästettäisiin jättämällä eu-jäsenmaksut maksamatta..katottais miten äijien käy

Käyttäjän MarkoMSalo kuva
Marko Salo

Mielenkiintoista jos valtio tukee RAY:tä 301 miljoonalla eurolla kun RAY tukee tismalleen samalla summalla eri järjestöjä plus avustusten lisäksi RAY:n tuotosta osoitetaan Valtiokonttorin käyttöön 112,3 milj. euroa sotiemme veteraanien hoitoon ja kuntoutukseen.

Petri Haapa

Minun mielenkiintoni herätti myös tämä asia, josta en tosiaan aikaisemmin ollut kuullutkaan.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Aina hatunnosto konkreettisille ehdotuksille. Toivottavasti et joudu heti omiesi kynsimäksi, kuten teillä perussuomalaisissa on tapana.

Juhani Putkinen

Minä kaipaan Perussuomalaiset Puolueen kantaa konkreettisiin kysymyksiin, en jonkun yksittäisen perussuomalaisen - yksittäisillä perussuomalaisilla on noin 180 astetta toisistaan poikkeavia kantoja.

Väännän rautalangasta:

Haluaako puolue esimerkiksi korottaa yhteisöveroa, jos niin miten paljon (monestako prosentista moneenko)? Vai haluaako puolue esimerkiksi muuttaa yritysverotuksen ns. Viron mallin mukaiseksi, eli yritystä verotetaan vasta yrityksestä ulos otetusta voitosta?

Haluaako puolue, että Suomeen rakennetaan lisää ydinvoimaa, jos niin miten paljon ja millä aikataululla?

Puolueessa ollaan yleisesti erittäin EU-vastaisia - haluaako puolue, että Suomi eroaa heti EUsta? Ellei heti niin milloin?

Perussuomalaisten suusta kuuluu NATO-vastaisia kommentteja ja arvostelua Suomen puolustuspoliittisia ratkaisuja vastaan. Haluaako puolue että Suomi ei koskaan liity NATOn jäseneksi? Paljonko puolueen mielestä pitää olla Suomen puolustusmäärärahat prosentteina bruttokansantuotteesta vuosina 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023?

Käyttäjän suvikarhu kuva
Suvi Karhu

Oi apua, sunhan täytyy tulla kesäkuun lopulla meidän puoluekokoukseen Joensuuhun kysymään näitä juttuja!

Juhani Putkinen

Suvi hyvä - miksi tällaiset elementaariset asiat eivät ole julkisia?

Persut puhuvat ihan hirveästi, mutta eivät sano mitään - siis puolue.

Käyttäjän jumminoma kuva
jukka makinen Vastaus kommenttiin #10

Putkinenkin voisi tulla välillä takaisin maanpinnalle sieltä kaikennäkevästä AWACS koneestaan. Mitä järkeä on esittää puolustusmenojen prosenttiosuutta vuodelle 2023, kun ei tiedetä varmasti mikä kansantalouden tilanne tulee olemaan, tai onko koko puolustusta tai mitään puolustettavaa enää edes olemassa.
Tai jos se on niin elementaarisia, niin kerro toki muillekin mikä sen pitäisi olla, miksi, ja millä maksetaan.

Juhani Putkinen Vastaus kommenttiin #50

Nimenomaan se bruttokansantuoteosuus pitääkin päättää. Silloin laskusuhdanteessa puolustusmenotkin joustavat alaspäin ja noususuhdanteessa ylöspäin.

Esimerkiksi Virossa on tehty päätös että puolustusmäärärahat ovat 2% bruttokansantuotteesta ja ne myös ovat 2% BKT:stä.

Sillä perusteella Puolustusministeriö ja Puolustuisvoimien Pääesikunta laskevat erilaisia hankintaohjelmia sen mukaan miten bruttokansantuotteen ennustetaan kehittyvän. Virossa on siten voitu ennustaa paljonko puolustusmäärärahat tulevat olemaan vuonna 2022 ja on tehty sen mukainen pitkän aikavälin suunnitelma.

Pentti Järvi
Käyttäjän suvikarhu kuva
Suvi Karhu

Ongelmana taitaa olla se, että Perussuomalaiset ovat hyvin uusi puolue. Ja me olemme suunnattoman kiinnostuksen kohteena. Meillä ei myöskään yksinkertaisesti ole resursseja vastata maailman jokaiseen kysymykseen. Tai edes puoleen niistä, joita meiltä kysytään. Puolue organisaationakin on melkoisen jäykkä, kuten jokainen puolue on.
Monelle ihmiselle joku kysymys voi olla todella tärkeä, ja joillekin taas ei yhtään. Tärkeät asiat ja kysymykset vaihtuvat kysyjästä toiseen.
Oletko kuitenkin tutustunut meidän puolueohjelmaan ja eduskuntavaaliohjelmaan? Siellä ainakin jonkinverran suuntaviivoja on.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Persupopulistinen lista. Millaisilla lehmänkaupoilla Karhu nämä meinaisi toteuttaa?

Käyttäjän suvikarhu kuva
Suvi Karhu

En ymmärrä puheittasi lehmänkaupoista. Kun on pakko nipistää kuluista, niin jostain pitää aloittaa ja jotain pitää ehdottaa. Koska Suomen valtion tehtävä on ensisijaisesti suomalaisen veronmaksajan rahoilla pitää yllä Suomen rajojen sisäistä toimintaa, leikkuriin osuu ensin rankimmin ne rahat, jotka valuvat sellaisiin tarkoituksiin, jotka eivät suoraan palvele Suomen kansalaista. Vai oletteko eri mieltä siitä, että kuluja pitäisi leikata? Voimmeko mielestänne esimerkiksi verojen korotuksella ratkaista valtion alijäämän?

Käyttäjän LauraHuhtasaari kuva
Laura Huhtasaari

Mitäs säästökohteita Börje ehdottaa?

Käyttäjän ArtoJHannula kuva
Arto Hannula

Varmasti tulevaisuudessa paremmilla eväillä kuin Vihreät enää ikinä.

Käyttäjän LauraHuhtasaari kuva
Laura Huhtasaari

"Eikö Perussuomalaisilla ole vieläkään oikeita ehdotuksia?"

Perussuomalaisilla on paljonkin hyviä vaihtoehtoja ja ehdotuksia. Jopa kouriintuntuvalla tavalla. Nämä ovat erittäin hyviä Suvi!

Käyttäjän timoelonen kuva
Timo Elonen

Laura Huhtasaari, Perussuomalaisilta alkaa tässä pikkuhiljaa odottelemaan listaa niistä vaihtoehdoista, joita he eivät vielä ole esittäneet.

Mutta aivan varmasti jokainen äänestäjä löytää Perussuomalaisten vaihtoehdoista itselleen täsmällisesti sopivat. Vaikka nyt jo alkaa näkyä, etteivät he keskenään sovi samaan valtuustoonkaan.

Käyttäjän LauraHuhtasaari kuva
Laura Huhtasaari

Meillä täällä ei ole vielä kukaan muu ryhmä hajonnut kuin SDP, josta ensimmäisessä valtuustokouksessa yksi perusti jo oman ryhmänsä.

Käyttäjän timoelonen kuva
Timo Elonen Vastaus kommenttiin #46

Ehditte vielä hyvin! Teillä on etuna jo muodostunut marssijärjestys, yksi kansanedustaja ja yksi melkein jo kansanedustaja. Siinä osaamattomat ja tietämättömät uudet Suomen pelastajat pysyvät vapaaehtoisesti hieman taaempana.

Käyttäjän LauraHuhtasaari kuva
Laura Huhtasaari Vastaus kommenttiin #56

"Ehditte vielä hyvin!"

Sitäkö sinä toivot? Miten se edistäisi kuntalaisten asioita, joita varten kuitenkin olemme siellä? Energia pitäisi käyttää kunnan ja kuntalaisten hyväksi ja toivon itse, että kaikki puolueet keskittyisivät siihen. Ei se ole yhteinen etu, jos ryhmä riitelee keskenään tai toisten puolueiden kanssa. Kun sellaista tapahtuu, se on valitettavaa. Toivon, että kaikilla puolueilla olisi hyvä yhteishenki keskenään ja on tärkeää, että eri puolueet pääsevät yhteistyössä viemään asioita eteenpäin (erimielisyys toki kuuluu politiikkaan, varsinkin kun tarjolla on vain niukkuutta ja kaikille ei riitä kaikkea). Kuntapolitiikassahan ei ole "oppositiota".

Juhani Putkinen

Mitä virkaa on puolueella josta kukaan ei saa selvää mitä se ihan aikuisten oikeasti haluaa?

Esimerkiksi Kokoomus halusi juuri ennen viimeisintä laskusuhdannettamme että Suomen puolustusmäärärahoja korotetaan reippaasti.

Kokoomus ajoi asiaansa eteenpäin mm. puolustusministerinsä kautta ja sai viimein laajan hyväksynnän selontekoon, että puolustusmäärärahoja pitää korottaa 2% yli indeksikorotusten joka vuosi, että Suomen puolustuskyky voidaan turvata. Fakta.

Sitten iski päälle laskusuhdanne ja uudet vaalit - realiteetti oli, että nimenomaanm Suomen puolustusmäärärahoja leikattiin aivan kohtuuttomasti, vaikka niitä olisi pitänyt korottaa. Siis se tapahtui Kokoomuksen tahdon vastaisesti kun Kooomuksella ei ollut voimaa tarpeeksi.

Kysymys kuuluukin, että missä ovat syylliset kun seuraavassa sodassa Suomi-Venäjä Suomelle tulee taas ihan turhia tappioita imperialistisen roistovaltion Venäjän hyökätessä Suomen kimppuun? Hekö, jotka halusivat Suomen puolustusmäärärahojen korotusta (kokoomusĺaiset) vai he, jotka halusivat puolustusmäärärahojen leikkausta (vasemmisto ja vihreät).

Käyttäjän timoelonen kuva
Timo Elonen

No tunti tai tunti ja viisi minuuttia. Mitä väliä?
Syyllinen löytyy Putkisesta. Ilman sellaisia Venäjän ei tarvitse hyökätä.

Jouni Haimi

Suvi:

totuushan tässä on seetäperussuomalaisilla ei eelleennkään ole mitään ehdotusta vain sinulla on joten kysyä voikin onko sinulla muskeleita ajaatätäehdotusta persuissa vai jääkö tämä vain suvin listaksi?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Vaaleissahan nuo muskelit punnitaan, mikäli vain asettuu ehdolle.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Koko ajanhan maapallolla ostetaan rahaa. Sehän just on sitä jatkuva kasvua, mitä pitäisi lopettaa. Maapallo voi loppua, rahaa riittä. Sitä voi eri tempuin laskea lisää liikkelle. Missä niitä rahavarastoja on? Saako niillä evästä kun leipä loppuu?

Käyttäjän PahaLukki kuva
Juho Salo

Ei kukaan käytännön ihminen tee vuodess edes 20 000 euroa pääomatuloa. Siihen vaan progressiota ja kunnallisverot päälle, niin johan alkaa tulee rahaa.

Mä oon kans sitä mieltä, että se vaikuttaminen lähtee siitä, että äänestää oikeita puolueita. Ne oikeat puolueet on tyyliin Perussuomalaiset ja Piraatit. Sitten ehkä on näitä pikkupikkupuolueita joiden nimiä kukaan ei muista. Mutta noin käytännössä jos äänestää sixpackia, niin se on aina, että: "näyttäis olevan samaa paskaa millä mennään." Jollain Vihreillä tai Vasemmistolla ei ole juuta ja jaata sanottavaa Kokoomuksen toiminnasta, allekirjoitettu'd. Meidän SDP on niin sosialistinen, että myi Digitan pois ulkomaille, vaikka se oli valtion monopoliyhtiö, ja oli sitten perään mukaan lanseeraamassa mediamaksua, ja nyt perään, että eläkeikää pidemmälle, vähemmän palkkaa ja pidempi viikko. Että rahat pois, lisää töitä, ja lisää pakollisia maksuja. Voi hyvänen aika noita puolueita ja niiden järjenjuoksua ja käsitystä ihmisten henkilökohtaisesta taloudesta. Oikein innostaa meitä nuoria menemään töihin ja näkemään vaivaa tällaisen maan eteen. Ja samalla voidaan maksaa jonkun Tanja Karpela++ jättieläkkeitä. Jos ei oo enää eduskunnassa, niin ei mitään bonareit siit vaan ihan amikseen ja töihin, normaalin proseduurin mukaan, ja se koulutus-työ proseduurin pitäis ihan oikeesti pelittää.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

"Vaikka jokainen tottakai ajattelee, että leikataan vaan, kunhan minulta vaan ei, niin näissä talkoissa jokaisen on ehdottomasti oltava mukana!"

Saanko kysyä mikä noista säästökohteista koskee sinua tai noista veronkorotuksista? Eli ainakin pinnalta katsottuna näyttäisi, että toimit juuri tuon ylläolevan lauseen mukaan, mutta osoita toki virheeni.

Käyttäjän suvikarhu kuva
Suvi Karhu

Itseeni henkilökohtaisesti kolahtaisi mm. puoluetuen laskeminen, sillä tällä hetkellä Perussuomalaiset Nuoret ry maksaa minun palkkani.
Muutaman vuoden päästä voin omistaa muutamia hehtaareja metsää, sillä isäni on tekemässä hiljalleen sukupolvenvaihtoa.
Anoppini on töissä eräässä leikkurin alaisessa kohteessa, kenties saisi kenkää.
Tuulivoiman tukemiseen syydettävä liian rahamäärän leikkaaminen näkyisi myös minun sähkölaskussani, jos tuulivoimasta kuluttaja maksaisi oikeasti kustannusten mukaan.
Siinä muutama.

Pinja Mänty

Kuis sitten se jokamiehenoikeus, kun metsää verotetaan. Kait tarkoitat maata myöten. Onko ne marjat minun maalla sitten minun, vai jaanko ne thaimaalaisten ja naapurin kanssa. Maksusta.

Merja Heikka

Yritin löytää noista ehdotuksistasi jonkin metsäomaisuuteen liittyvän asian, kun sen mainitsit. En löytänyt muuta kuin "yli 100 000 pääomatuloja saavat".

Metsäverotusta ei tule kiristää. Metsä on muutenkin varsin heikko tuottokohde. Maaseudun asukkaille on aivan tarpeeksi maksuja muutenkin, ja metsäpläntin omistaminen voi vaikeuttaa joidenkin tukien saantia köyhimmiltä maaseudun eläviltä.

Käyttäjän jumminoma kuva
jukka makinen Vastaus kommenttiin #44

Tietysti voidaan pohtia miten kukaan voi omistaa metsää. Millä helvetin oikeudella. Ruotsalaisen feodalismin jäänteitä, josta pitäisi päästä eroon.

Merja Heikka Vastaus kommenttiin #51

Blogisti mainitsi kommentissaan metsäomaisuudenkin, joten kaipa hän tarkoitti metsäverotuksen kiristämistä. En sitä kumminkaan löytänyt noista luetteoista. Hän ei vain halua kait vastata tähän.

Teppo Nygren

Valtion tuella toimivat puolueiden nuorisojärjetöt sekä puolueisiin sitoutuneet etujärjestöt pitää myös ottaa suurennuslasin alle. maahanmuuttoon ja sen hoitamiseen käytettäviä varoja voisi ehkä leikata vieläkin rankemmalla kädellä jos autetaan ihmisiä kohdemaissa. Suvi tai joku tuon osaa varmaan tuumata paremmin kuin minä, mutta ajattelin vaan että noista eri järjestöjen valtion tuista sekä mohdemaahan kohdistuvan avustuksen edullisuudesta suomessa maksettavaan avustukseen ja maahanmuuton eitoivottujen lieveilmiöiden aiheuttamien kustannusten kohdalla on ollut juttua.

Käyttäjän suvikarhu kuva
Suvi Karhu

Etenkin poliittisille nuorisoyhdistyksille vuosittain OKM:n maksama avustus pitäisi joutua rajuun leikkuriin. Viime vuoden lukemat olivat monen yhdistyksen kohdalta melkoisia: http://simonelo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/102226-pa...

Käyttäjän IlkkaKiviniemi kuva
Ilkka Kiviniemi

Jalous asuu kaikissa muissa, mutta ei rikkaissa. Se on ymmärrettävää. Autettavia on liikaa, ja oma business ei toimi, jos jokaiselle antaa rahaa, jota tarvitsee investointeihin. Riski on riski. Pankit ovat osoittaneet sen. Yritetään yhdessä, kuollaan yksin. Ei ne sinua, varmasti viisasta nuorta naista, kuuntele. Mutta hyvä yritys on osoitus halusta tehdä jotain konkreettista. Kunnes puoluekoneisto, kaikkien puolueiden, murskaa haaveet. Hallitus ei saa nimeksikään sponsoritukea rikkailta. Se on köyhempien asia antaa. Ymmärrettävää on, että hallitus joutuu tasapainottelemaan, kuin aikanaan Nokian kanssa. Firma lähtee, jos sitä ei kuunnella. sorry. pessimistinen juttu, josta joku ei toivottavasti masennu.

Antti Kiljavainen

Laitan perään omat lukuni

"•Ministerien ja heidän erityisavustajiensa palkkaukset (5,764milj.) 4,7milj. 5,764, koska ei todellinen säästökohde
•Puoluetoiminnan tukeminen (34milj.) 20milj. Sama ja selitys kuten yllä
•Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot / SKJA:n menot (ISAF) Afganistan (15,225milj.) 0milj. Kannatan 0 linjaa
•Kansainvälinen kehitysyhteistyö (902,594milj) 200milj. Tähän laittaisin pyöreän nollan tai sitten se toteutettaisiin Terhon esittämällä tavalla.
•Kansainvälisen ilmastosopimuksen alaisen yhteistyön menot (0,5milj.) 0,1milj. Ihan sama
•Vähemmistövaltuutetun ja syrjintälautakunnan toimintamenot (1,011milj) 0,6milj. Pitäisi lopettaa koko paikka
•Maahanmuuttoviraston toimintamenot (18,066milj.) 5milj. 1 miljoona, pikakäännytykset käytäntöön
•Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto (55,289milj) 10milj. 5 miljoonaa ruoka sekä kattopäänpäälle riittävät aluksi.
•Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle (211,86milj.) 150milj. 0 milj. kaikki erityisavut olisi lopetettava.
•Uusiutuvan energian tuotantotuki mm. tuulivoimalle (125milj) 75milj. 0 miljoonaa, jos ei pärjää ilman tukia niin turhaa hommaa
•Svenska Finlands folkting-järjestön valtionavustus (0,575milj.) 0,2milj. 0, ei kaipaa selittelyjä
•Kotouttaminen (95,129milj.) 70milj. 10 miljoonaa, käytäntö kuten yllä todettu
•Raha-automaattiyhdistyksen tukeminen (301milj.) 150milj. 0, ei selittelyjä kaipaa

Oikeita säästöjä olisi tässä ja olen hiukan pettynyt, että PS ei usdkala näihin kajota, joten mitään todellista vaihtoehtoa, ette tällä hetkellä tuo. Terhon ulostulo toki oli hyvä avaus.

-Ay jäsenmaksujen verovähennysoikeus pois.
-Julkisen puolen lomaedut etc yksityispuolen tasolle
-Julkisen puolen irtisanomissuoja yksityispuolen tasolle
-Julkisella puolella palkat yli 3000€ tuloista -20%:a tai koko alalta 30% väestä pois.
-Yritysveroitus Viron malliin
-Pakkoruotsi pois
-kolmikanta pois tilalle paikallinen sopiminen

Näillä säästettäisiin hirvittävä rahasumma, mutta kellään puolueella ei ole rohkeutta puuttua näihin joka johtaa siis politikointiin joka taas tulee suomelle hyvin kalliiksi.

Petri Haapa

"•Raha-automaattiyhdistyksen tukeminen (301milj.) 150milj. 0, ei selittelyjä kaipaa"

Minä kaipaan. Tukeeko valtio tosiaan raha-automaattiyhdistystä?

Käyttäjän jumminoma kuva
jukka makinen

Täytyyhän RAY'n henkilökunnan palkat jotenkin maksaa. Yhdistyksen tuotot (ja vähän tuo tukikin) kun menee taulukauppoihin ja muuhun sellaiseen tärkeään toimintaan.

Petri Haapa Vastaus kommenttiin #53

Miltä momentilta tuo valtion tuki RAY:lle maksetaan?

Käyttäjän LeenaPakkanen1 kuva
Leena Pakkanen

Valtio ei tue raha-automaattiyhdistystä! Nämä ovat RAY:n omat rahat (tuloja ihmisten pelaamisesta)joka valtio vie. Valtioneuvos päättää kuinka paljon rahaa ottaa itse valtiolle summasta ja sen jälkeen tekee päätöksen siitä että mihin loput rahat jaataan tukina, kolmannelle sektorille (sosiaali- ja terveysaloille) jotka sitten palkkaa ihmisiä tekemään yhteiskunnalle töitä. Esim järjestöt A-klinikkasäätiö, turvakodit, mielenterveysseurat yms, yms. Näillä rahoilla kuten sanoin saavat RAY:n rahoilla työpaikan, palkkaa ja maksavat veroa jotka sitten valtio taas saa takaisin.
Tänä vuonna valtioneuvos jakoi tuon 301 milj. Tämä summa on laskenut joka vuosi koska valtio ottaa koko ajan enemmän. Eli nämä ei mene RAY: henkilöstöpalkkoihin vaan rahat ovat RAY:n tuottoja!
Koska valtio jakaa nämä rahat yhteiseen hyvään niin ovat saaneet pidettyä kiinni siitä että RAY:lla on monopoli! EU haluaisi kieltää tämän koska tämä on heidän mukaan laitonta, kaikilla pitäis olla oikeus vapaasti perustaa rahapeli toimintaa, mutta Suomi on saanut pitää kiinni tästä käytännöstä juuri tämän takia että valtio jakaa nämä rahat takaisin kansalle! Eli nämä rahat ovat käytännössä vain summa paperilla eikä alunperin valtion rahoja! Leikatkaan vain nollaan niin en uskalla edes ajatella kuinka paljon työttömyys kasvaa Suomessa!
Ja kyllä saan itse palkkani täsät 301 miljoonasta!

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Paljon parempi lista kuin Terhon työryhmällä. Omasta mielestäni kyseenalaisia kohtia ovat:

- Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot / SKJA:n menot (ISAF) Afganistan (15,225milj.) 0milj.

Kansainvälinen rauhanturva- ja sotilaallinen toiminta liittyy nimittäin kiinteästi myös omaan maanpuolustukseemme ja sen tasoon. Tarvitsemme jossakin määrin oikeaa kriisialuekokemusta saaneita erikoisjoukkoja suomalaistenkin joukkojen koulutuksen ja lyhyen ajan valmiuden järjestämiseksi, siksi toiseksi Suomen pitäisi mielestäni tavalla tai toisella saada turvatakuita yhteistyöstä tärkeimpien länsivaltojen kanssa.

- Tupakka- ja alkoholiveron nostaminen

Tämä on ilmeisen suosittu huonon omantunnon lievityskeino hallituksessakin, mutta budjettivaikutuksiltaan ja kansanterveysvaikutuksiltaan tehoton. Alkoholivero on Suomessa jo nyt EU:n korkein ja kaikki alkoholiveronkorotukset johtavat vain siihen, että alkoholin ammattimainenkin suurtuonti Virosta kasvaa.

Listan ulkopuolelta ottaisin jonkin verran harkintaan maataloustuet. Niiden osalta voitaisiin tutkia, missä määrin niitä oikeasti minimissään tarvitaan huoltovarmuuden varmistamiseen ja miltä osin ne ovat epätervettä kotimaisen elintarviketuotannon rahoittamista ja EU:n kilpailulainsäädännön kannalta ongelmallista. Valion maitokiista oli mielestäni tästä seikasta selvä oire.

Käyttäjän IlkkaKiviniemi kuva
Ilkka Kiviniemi

Saa niitä lukuja pyöritellä. Mustia aukkoja on ollut aina. Rahamaailmassakin näin on edelleen, ja kun mikään maa ei yksin suunnittele tulevaa. Omia lukuja voi verrata juuri nyt toisilla mailla oleviin, mutta näistä moni maa voi suunnitella muutoksia, joista Suomi ei vielä tiedä mitään. Kaikki on liikkuvaa, jos niin halutaan. Tätä kaikkea sotkee vielä EU. Vahingossa löysin Intenetistä suomalaisen ohjelman, joka oli viihteellinen. Vaan eräs mies ei ollut viihteellä, kun hän kertoi puolessa minuutissa tylyn tosiasian. Suomi muiden joukossa ei todellisuudessa auta esim. Kreikkaa, vaan pankkeja, jotka velkovat saataviaan. Raha on sekunnin Kreikalla, sitten jo aiemmin Kreikkaan investoineen pankin kassaholvissa. Suomi on nyt siis todellisuudessa pelastamassa pankkeja. Eksyin aiheesta, Suomen sisäisistä asioista, mutta vielä tämä oli sanottava.

Pertti Ilonen

Kunen kuulu puolueisii, ni mites ois tää?

Firma kuin firma maksaa veronsa Suomeen? Jos firma toimii Suomessa.

Ja jos ne verot on liian kovii, nii lasketaan kaikkien verot samalle tasolle. Ja tukitaa ne porsaanreiät, jotka antaa mahollisuude siirrellä niitä rahoi vinkuintiaan.Oliskos helppo ja nopea tapa lisätä valtion tuloja?

Täällä ne rahat hyödyttää meitä kaikkii. Cayman-saarilla ne ny ei hyödytä ketää.

Käyttäjän ilpoisoluoma1 kuva
Ilpo Isoluoma

Valitettavasti leikkaukset palkkakustannuksissa eivät tuo samansuuruista säästöä. Samoin käy verojenkorotuksissa. Ollaan siis ns. puun ja kuoren välissä. Jo nykyisellä verotusjärjestelmällä palkkatulosta suurin osa menee heti veroihin. Suuret pääomatulot livahtavat vaivattomasti veronkieroparatiiseihin. Jo lähinaapurissa Virossa tähän on hyvä mahdollisuus.

Pertti Ilonen

Jep. Ja siel veronkiertomais ne rahat ei suomalaisii auta latin vertaa. Tääl Suomes ne rahat auttaa suomalaisii.

Nimimerkki
Pertti Ilonen

Veikko Virkkunen

Börje Uimonen kommenteissaan on samanlainen kuin kaikki vihreät,
päältä vihreitä, mutta sisältä punaisia.
Todellisuusdessa vihreillä ei ole mitään järkeviä ehdotuksia. Vaaditaan vain sukupuolineutraalia avioliittoa. Sehän pelastaisi Suomen.

Käyttäjän ilpoisoluoma1 kuva
Ilpo Isoluoma

"Börje Uimonen kommenteissaan on samanlainen kuin kaikki vihreät,
päältä vihreitä, mutta sisältä punaisia..."

Aika matalamielisesti kommentoitu. Sisältää ainakin 4 asiavirhettä. Muutoinkaan ei mitään järkevää sisältöä.

Käyttäjän jumminoma kuva
jukka makinen

No ainakin se on totta että Börje on ihan oikeasti sisältä punainen. Helppo todistaa, vaikka haarukalla vähän tökkää ja katsoo minkä väristä tavaraa tulee ulos.

Pertti Ilonen Vastaus kommenttiin #55
Käyttäjän jumminoma kuva
jukka makinen Vastaus kommenttiin #65
Merja Heikka

Luottamushenkilöiltä voitaisiin poistaa kokonaan kokouspalkkiot ja matkakorvaukset. Saataisiin muitakin kuin rahanahneita paskoja luottamustoimiin. Kyllä sinne aatteen ihmiset menisivät ilmaiseksikin. Monihan tekee esimerkiksi urheilujärjestöissä jo nyt ilmaistyötä.

Vähentyisi samalla se byrokratiahimmeleiden rakentelu, kun ei istumisesta maksettaisikaan mitään.

Pullakahvit voisi tarjota tietysti ilmaiseksi.

Käyttäjän ilpoisoluoma1 kuva
Ilpo Isoluoma

Ei taida hallintotieteiden koulutukseen kuulua luottamuselimien toimenkuvaa eikä palkkioperusteita. Käsittääkseni niitä harvoja luontaisetuja on kuulla olevansa rahanahne paska.

Merja Heikka

Jos kerran karsimaan aletaan, niin miksi ei sitten aloiteta itsestään näitä esityksiä.

Ei luottamustoimista ole kovin monta vuosikymmentä mitään maksettu. Sehän on kunnia-asia. Harva niin köyhä on, että siitä maksun tarvitsis. Onhan heillä rahaa käyttää itsensä mainostamisiinkin, siis vaaleissa :)

Puoluetuella on kyllä minusta ihan asiallinen merkitys. Puolueet ovat demokratian kannalta olennainnaisia, joten sitä toimintaa on hyvä tukeakin.

Tuo oli vähän puolivitsi kylläkin. Tässähän se menisi muiden esitysten jatkona. Ja tämä esitys varmasti vähentäisi sitä moitittua byrokratiaakin, ainakin jonkin verran käytännön tasoilla.

Suurin osahan luottamushenkilöistä on sellaisia, että eivät he viitsi ottaa asioista mitään selvää, eivät ymmärrä mitään ja ovat laiskoja. Tai he haalivat itselleen vain liian paljon luottamuspaikkoja, eivätkä sitten ehdi perehtyä kaikkeen tarvittavaan tietoon. Käyvät vain näyttäytymässä. He käyvät kokouksissa vain siksi, että siitä saa palkkiot voisi joku ajatella siitäkin käytännöstä. Tietysti on heitäkin, jotka ovat palkkionsa ansainneet.

Sori, jos olen liian rehellinen. Eikö persujen kuulu olla?

Hallintotiede keskittyy muihin juttuihin kuin maksatukseen, se on kait jotain julkistaloutta se. Ja siitä on jo ikuisuus kun olen sitä harrastellut, tosi on.

Käyttäjän IlkkaKiviniemi kuva
Ilkka Kiviniemi

Kiero kuin korkkiruuvi. Koko rahamaailma on karannut käsistä. Ihminen sen jumalansa suunnitteli. Ei enää välttämättä erota rokottamista ja verottamista toisistaan. Molemmat kun voivat tuhota elämisen mahdollisuuden.

Käyttäjän ilpoisoluoma1 kuva
Ilpo Isoluoma

Jotenkin nykymenoa kuvastaa hyvin kiistely sairausajan palkasta ja palkattomuudesta. Koko ongelmaahan ei olisi, jos sairauspoissaoloja olisi vain vähän. On paljon ihmisiä, varsinkin vanhemmissa ikäluokissa, jotka eivät koskaan ole olleet poissa töistä sairauden takia.
Nuorempi väki taas pitää itsestään selvänä, että vaikkapa hammaslääkäriin voi mennä työajalla. Siis täydellä palkalla. Monilla aloilla yritetään olla töissä puolikuntoisenakin. Kun tietää, että ne muut joutuvat tekemään hommaa poissaolijankin edestä. Ehkä tämä solidaarisuus onkin jo pian vanhanaikaista. Lystin maksamme me kaikki, ainakin veromaksajat.

Merja Heikka

Eiköhän se ole nykyisin enemmänkin käytäntönä se, että ihmiset tekevät ylitöitä ilmaiseksi. He ovat aina töissä, monet. Ainakin puhelimen päässä.

Olli Mannerjoki

Blogiin kantaa ottamatta tyydyn vain toteamaan, että perussuomalaisilta löytyy kyllä varjobudjetti.

Lakialoitteita löytyy myös enemmän kuin muilta oppositiopuolueilta.

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/akx3000.sh?kanta=utaaloitteet&VAPAAHAKU=vpvuosi=$&haku=ALOYSUP&AKTYYPPI=LA&ALLEKIRJ=Eka&EKRYHMA=ps

Mitähän muuta vielä vaaditaan? Ehdotuksia on kyllä annettu, mutta opppositiosta annetuille ehdotuksille on turha toivoa hyvää menestystä, jos hallituspuolueet eivät jaa samoja näkemyksiä.

Käyttäjän villepihola kuva
ville pihola

Valtion menot palautettava v.2007 budjetin mukaiseksi. Ei muuta tarvii.

Säästöä n. -15mrd.€.

Olli Mannerjoki

Inflaatio syö sen 2-4% vuosittain, joten ihan ymmärrettävää, että menot kasvavat tasaisesti.

Käyttäjän villepihola kuva
ville pihola

Tasaista kasvua todellakin :)

2001 € 35 260 842 000
2007 € 40 481 758 000
2013 € 54 092 711 000

2000-luvun alkupuolella kasvu oli vielä kurissa, mutta loppupuolella homma karkasi käsistä.

Käyttäjän seppopmuurinen kuva
Seppo Muurinen

On todella hyväksi että PS nuoret esittävät omia näkemyksiään ja kun tuossa edellä luin niin ehdottomasti kannattaa esittää omia ajatuksia visioineen, etenkin jos ovat käyttökelpoisia "turhien höttöjen" sijasta,niitä pitääkin tuoda julki - puoluekokouksessa.

Yleensä ihmetellään että PS ole omia ehdotuksia ja sitten kun niitä esitetään,joko yksin ja ominpäin vaikka pienessä piirissä,ei ole oikein jos niitä ei huomioda tai torpataan puolueen taholta.
Kuin myös puolueenjohdon on otettava nuoret vakavasti mukaan keskusteluun kun on nuoruutta ja kokenutta virtaa yhdessä,siitä on hyvä rakentaa tulevaa yhteiskuntaa.Nyt oppositiossa ennenkaikkea PS;ssa tarvitaan yhteistä tahtotilaa,ihan omin voimin ja polttaa kanto kaskessa kun maaperä on puhdas kantaa tulevaisuuden hedelmiä.

Tärkein on yhteishenki että yhteiset päämäärät jossa kuuluu tavallisen ihmisen järjen ääni,sillä pienestäkin ajatuksesta voi kasvaa jotain suurempaa kokonaisuutta Suomeen.

Sitkeyttä Sinulle Suvi - sillä tulevaisuus on teidän nuorten !

Käyttäjän StefanTallqvist kuva
Stefan H. Tallqvist

”Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle (211,86milj.) 150milj.”

Tietääkseni se summa suluissa, yli 200 milj. euroa, on sama summa mitä Ahvenanmaa on maksanut veroja Suomen valtiolle. Tästä haluaisit siis leikata 50 milj. ?

”Ålänningarna skakar på huvudet åt sannfinländaren Sampo Terhos påstående i måndags om att inkomstöverföringen till Åland borde skäras ned.

–Ålänningarna betalar sin skatt till staten och får den tillbaka som inkomstöverföring. Det orsakar missförstånd när det står i statens budget att Åland får 200 miljoner euro om året. Det är våra egna skattepengar. Vi måste få bort det ur budgeten, säger Gunnar Jansson som är medlem i Ålands lagting.

Nu betalas de statliga skatterna till staten och Åland får en så kallad klumpsumma ur den statliga budgeten, 0,45 procent av de statliga skatteintäkterna i Finland.”

http://hbl.fi/nyheter/2013-01-24/arbetsgrupp-skatt...

Olli Mannerjoki

Ahvenanmaa saa verotushelpotuksia sekä suurimman määrän euromääräistä tukea per henkilö. Nuo tuet ovat täysin naurettavia, eikä niitä pysty rationaalisesti kukaan perustelemaan. Lähinnä bättre folkin pelleilyä.

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

Tupakka ja alkoholivero ovat Suomessa olleet AINA liian korkealla tasolla, ne pitäisi LASKEA yli puolella eli yli 50%. Puolikas litra bissee maksaa Saksassa noin 50 centtiä, tähän täytyy pyrkiä.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Koska Karhun budjeettileikkeasehdotuksiststa(jotka tuskin aivan noin vain kädenkäänteesä ovat totettavissa) päättelen ettei hän kovin lämpimimimästi ota vastaan maahanmuttajia, kerron oman näkemykseni aiheesta:
Monet maahanmuuttoa vastustavat perustelevat väitteensä sillä, että vieraaseen kultturiin muuttaneet viihtyisivät paremmin omassa kotimaassan.
Näin varmaan olisikin, jos heillä siellä olisi edes jotakuinkin siedettävät olosuhteet, tuskin olisivat lähteneet pakoon. Usein henkensä kaupalla.
Aivan toisenlaiseen yhteisöllisyyteen tottuneena on vaikeä sopeutua tylyyn ilmanalaan, jossa ystävänä pidetty ihminenkin saattaa kieltäytyä antamasta apua hädänalaiselle.
Sensijaan, että kiistellään kehitysavun tarpeellisuudesta, pitäisi korostaa ns.kehitysmaiden köyhyyden todellisia syitä.
Miten oikeudentuntomme sietää nauttia pokkana alihintaan maahantuotua hedelmiä, kahvia , kaakaota, teetä.sokeria jna. kun näiden yllelisyystuotteiden vaatimat valtavat viljelysalat voitaisiin käyttä oman maan aliravittujan kansalaisten ruokkimiseen
Miten omatuntomme kestää hemmotella itseämme viemällä ravinnon kuolevan lapsen suusta.
Miten voi olla ihmisiä, jotka rakastavat shoppailla orjatyönä teettettyjä vaatteita ja muita tekstiilejä, sisustustarvikkeita ja kehnoja jalopuisia kalusteita, jotka saavat sertifikaatin kun korvaamattomat sademetsät on tuhottu ikuisiksi ajoiksi?

Turhiin tarpeisiin yllyttyviä muoti-, sisustus- ym mainoslehdillä tehdään rahaa, paitsi tuhomalla muiden sademetsiä ja häätämällä seudun ihmiset pois ikiaikaisilta asuinsijoiltaan. Muut asukkaat kuolevatkin sitten sukupuuttoon. Suomalaisetkin jättitehtaat saastuttavat vesistöjä ja riistävät köyhien viljelymaita puupeltoistutuksilleen. Omiakin metsiämme hävitetään ja tuhlataan turhan takia. Turhuuden markkinoilla.
Ryöstökalastuksesta en halua kirjoittaa, se on niin kauheaa, että itku tulee...
Jotkut tyynnyttävat omatuntonsa lahjoittamalla ylijäämästään, tai viimeisiä roposiaan, järjestöjen hyväntekeväisyystyölle. Monelle siitä voi olla apua, mutta tuskin ratkaise globaalia epäoikeudenmukaisuutta.

Koska sinä Suvi ole kuitenkin jotain hyvin olennasta oivaltanut, ajattelin, että ehkä kannattaa sinun blogiketjuun kirjoittaa. Taistele sinä nuori ihminen paremman maailman puolesta!

Jali Ekman

Tuossa listassa on yksi virhe mikä ei auta suomea yhtään. Tupakka- ja alkoholiveron nosta. Johan tyhmäkin tajuaa, että siinä vaiheessa lähetään hakee noita naapurista.

Muuten lista on järkevä. Köyhillä ei pidä maksattaa herrojen elämää mitenkään :)

Teppo Nygren

Tälläkin hetkellä naapurin savukkeiden ja alkoholin hintaero suomessa myytäviin nähden on valtava, joten usea suurkuluttaja hankkii tarvitsemansa nautintoaineet jo nyt naapurimaasta. Veron korotus tuskin lisää hankintamatkoja ulkomaille.

Anna-Leena Nieminen

"Myöskin tulee ottaa tiukasti huomioon se, että maailman talous ei voi kasvaa loputtomiin. Maapallolle ei tule mistään mitään lisää, ja pahoin pelkään että jo tällä hetkellä koko maapallolla ei voi ostaa koko maailman rahavarastoa (mukaanlukien kuitata lainat ja niiden korot). Pyrkimys loputtomasti etenevään talouskasvuun on täysin utopistinen."

Valitettavasti koko blogiltasi vie pohjaa se, että et näytä ymmärtävän merkittävää seikkaa eli talouskasvun merkitystä, mutta jospa tämä kuva valaisisi sitä lyhyesti ja ytimekkäästi...

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/4280...

Käyttäjän Sweep kuva
Kai Samanen

Iso Kiitos Suvi Karhu ! Erittäin hyvä koonti ja esitys. Kannatan ! Keskustelun varaakaan ei jää hirveesti. Pieniä käytännön viilauksia niin täydellinen lista. Sinun kaltaisiasi tämä Suomi tarvitsee.

Käyttäjän NinaFrom kuva
Nina From

Hyvä ja konkreettinen lista, Suvi.
Jatka samaan malliin.

Käyttäjän amgs kuva

Ei tuossa listassa ole mitään uutta. Nuiva manifesti uudessa muodossa. Teit melkein ihan samoja ehdotuksia kuin Sampo Terho. Leikataan maahanmuuton hoidosta ja kehitysyhteistyöstä. Puoluetuen leikkauksia ei tehdä, koska edes perussuomalaiset eivät kannata nyt sitä. Hienon toimiston yläpito maksaa. Luulin, että ehdottaisit kuinka saadaan lisää työpaikkoja työttömille ja hoitopaikkoja vanhuksille.

Pentti Järvi

"Teit melkein ihan samoja ehdotuksia kuin Sampo Terho."

Mitäs vikaa siinä on, mi amiga Ana? Käsittääkseni tämä blogi käsitteli lähinnä säästöjä. Mun mielestä ihan hyviä säästökohteita.
Kaikenkarvaiset yritys- ja yhdistystuet voisi laittaa suurennuslasin alle myös, mutta Suvi laajentanee listaa, jahka löytää aikaa.

Järkyttävää hallituksen toimissa on ennenkaikkea EMU-touhuilu.

Kun nyt säästää pitää, mimmoinen olisi Anan lista?

Käyttäjän ilpoisoluoma1 kuva
Ilpo Isoluoma

Odotettavissa on juustohöylämenetelmää. Kaikesta säästetään.Näin on ennenkin tehty, koska ei päästä sopuun leikkauskohteista.Leikataan sitten kaikilta. Tätä on tapahtunut jo monilla aloilla vuodenvaihteessa. Jotkut maksut ovat nousseet jopa 50%. Perusteluna on käytetty sitä, että ovat pysyneet samana jo vuosia.
Juustohöylämenetelmässä ei tarvitse edes kysellä, että paljonko on jo leikattu ja säästetty. Kun se pistetään leikkaamaan kaikilta "tasapuolisesti". Edelleen toisarvoisina asioina jätetään huomioimatta leikkausten kokonaisvaikutukset. Jokainen hallintokunta pitää vain huolen omista menoistaan. Edes sitäkään ei kunnissa murehdita, että sairaskuljetukset maksaa. Nehän menee Kelan piikkiin. Joku voisi ajatella hieman pitemmälle ja todeta, että Kela olemme me kaikki.

markku palonen

Suomen kansan perustarpeet:

Puhdasravinto ja vesi
Turvallinen asuminen
Turvattu toimeentulo
Terveyden hoito
Turvattu,armeija,poliisi jne
Turvattu lasten ja vanhusten hoito
Koulutus.
Infrastruktuuri

Tämän ulkopuolelle jäävät menot sietää tarkastella suurennuslasilla kuten maksut ,erillaisiin operetteihin ,ilmaisiin kaukomatkoihin ,veroista kerättäviin hyväntekeväisyyksiin,erillaisten yhdistysten tukemiseen,ruotsinkielen opetukseen ja liialliseen virkamieskuntaan jne

Katsotaan sitten valtioita brt:n mukaan ,paremmuus järjestyksessä.Kansain välisen valuuttarahaston mukaan.

1 LUXENBURG
2 QATAR
3 NORJA
4 SVEITSI
5 AUSTRALIA
6 YHD.ARABIEMIIRIKUNNAT
7 TANSKA
8 RUOTSI
9 KANADA
10 ALANKOMAAT (ENSIMMÄINEN EU MAA)
11 ITÄVALTA
12 SINGABORE
13 SUOMI EU
14 YHDYSVALLAT
15 IRLANTI EU
16 BELGIA EU
17 JAPANI
18 SAKSA EU
19 RANSKA EU

Tässä syy miksi vastustan liittovaltiota ja EU:sosiaalista yhdistymistä mutta en EU:n vapaakauppaa tai ns kauppaliittoa.
Jos laki Eu:n kaikille maille jotka siihen liittyvät,ovat sammanlaisia niin suomi häviää,koska suomessa on korkeampi sosiaalinen edunmuodostus,terveyden huolto,koulutus,työttömyys turva jne.sillä muilla eu mailla on matalampi sosiaali turva poikkeuksia lukuunottamatta.
Turun Perussuomalainen

Pekka Heliste

Suomne tervydenhoito on eriarvoisnita OECD maista ja samoin omarahoitusosuus on korkeimpia OECD maista

Ei Suomen terveydenhoito ole parhainta eikä edes kärkipäässä eikä halvintakaan.Ja omavastuu osuus on korkeimpia .

Työttömyysturva ei ole korkea, sillä Suomesta puuttuu irtisanomiskorvaus

Jos saa yhden-kolmen vuoden palkan + vuoden työttömyyskorvausta niin se on työttömyysturvana moninkertainen Suomen tasoon verrattuna.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Eiks mikään muu kiinnosta, kun rahoista nipottaminen ja sen pyöriminen
yhä nopeammin hyvinvointiakin tuhoten?
Mikä se semmonen brt on? joku uusi indeksikö? Joka ei mittaa enää yhtikäs mitään. Kuten pilvilinnoissa pyörivä rahakaan. Entinen arvon mitta, vaihdon välineenäkin on jo käynyt kelvottomaksi!
Terve menoa!

markku palonen

Jollet ymmärtänyt kommenttiani Margareetta, niin selvennän.
Perusasiat kuntoon (en tarkoita rahaa tai rikastumista vaan tervettä elämän
otetta ja vastuuta itsestämme)
Emme ole toisista kansoista vastuussa ,varsinkin jos he eivät halua toimia rehellisesti itsensä puolesta.

Tulet kyllä pettynään suomen talouden suuntaan jos sama tyyli jatkuu ja työntulokset heitetään pilvilinnoihin.

Ruotsinkieli maksaa jokaiselle suomalaiselle 1 lisätyövuoden,oletko sitä mieltä että lisätään vaikka 10 pakollista kieltä vielä pakkoruotsin lisäksi.??

Petri Kivikangas

Hyvä hyvä, mutta tuon alkoholiasian toteuttaisin siten, että ravintolat saisivat joko verohelpotuksia tai muulla tavoin mahdollistettaisiin se, että ihmiset voisivat nauttia alkoholinsa ravitsemusliikkeissä, jotta heidän ei tarvitsisi roudata viinoja Virosta tai Alkosta. Tällä olisi kaikkein paras vaikutus työllisyyteen. Tällä hetkellähän alkoholi on ravintoloissa naurettavan kallista, mikä haittaa koko alan toimintaa.

Pekka Heliste

"Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle (211,86milj.) 150milj."

Valtio kantaa verot koko maassa, myös Ahvenanmaalla.
Valtio tilittää verot Ahvenanmaalle kuten se tilittää verot Suomen kunnillekin.

Kyseessä ei ole mikään avustua vaan veronkanto.Varmaan tuon rosvouksen jälkeen Ahvenamaa keräisi verot itse ja olisi entistä itsenäisempi

Pekka Heliste

"Kansainvälinen kehitysyhteistyö (902,594milj) 200milj."

Tuostakin rahasta suurin osa jää kotimaahan ja leikkaaminen merkitsisi työttömyyden kasvua

markku palonen

Aivan Pekka. Ei tietysti kaikista avutuksita käy näin, kuten olet varmaan lukenut lehdistä.
Nepaliin rakennetusta UM kehitysyhteistyö wärtsilän dieselvoimalaitoksesta ,esimerkiksi lähes kaikki rahat tulivat takaisin suomeen ,paitsi osista polttoainesäiliöiden raaka-aineista ja voimalarakennuksen materiaaleista.

Mutta nämäkin pitäisi asettaa suurennuslasin alle,sillä käsitykseni mukaan maailmassa on toistakymmentä tuhatta avustusjärjestöä jotka aktivoituvat kun on tapahtunut joku luonnononnettomuus tai vastaava rahoja vaativa operaatio ja suurin osa rahoista menee vain järjestön toiminnan pyörittämiseen.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Kiinnostava kirjoitus, mutta onneksi olet väärässä tässä väitteessäsi:
"Maapallolle ei tule mistään mitään lisää".

Kyllä muuten tulee, ja onneksi maailmantalous ei ole nollasummapeli, kuten näytät olettavan.

Se mitä tulee, on aineetonta henkisen työn tulosta: innovaatioita, tutkimustuloksia, keksintöjä ja inhimillisen luovuuden tuotteita, joista emme ole nähneet vielä lähestulkoonkaan kaikkea! Ihminen keksii uutta, niin hyvässä kuin valitettavasti myös pahassa. Mutta miksi pitäisi olla pessimisti?

Ei mikään ole niin tehokas kuin levänneet ihmisaivot. Varsinkin, jos ne on koulutettu hyvin ja toimivat tiimityössä, nillä tuotetaan maapallolle vielä monta asiaa, joita ihmiskunta ei ole tähän mennessä nähnytkään eikä kenties osaa niistä vielä uneksiakaan tai pitää niitä epärealistisina. Niillä voi olla myös rahallista tai elämän laatua parantavaa arvoa.

Eli kyllähän maapallolle tulee koko ajan lisää, jos ihmisen mielelle annetaan hyvät kehitys- ja toimintaedellytykset.

Käyttäjän MattiOlkinuora1 kuva
Matti Olkinuora

Luvut ovat varmasti todellisia, mutta mistä ne syntyvät.
Raha syntyy kustannuksista ja kustannukset toiminnoista. Paras tapa leikata kustannuksia on toeuttaa samat asiat fiksummin. Keinoja kaipaisin.

Toimituksen poiminnat