Karhun karjahtelua Espoosta

Kaahaten kesään

Jälleen pääsiäisen aikana on monet nuoret ja vähän vahemmatkin kokeilleet yleisillä teillä, miten kovaa se oma auto kulkeekaan (viitteet 1-4). Kevät polttelee rinnassa ja kesän menopeli on kaivettu esille tallista ja talven aikana on tehty muutos jos toinenkin suurempien tehojen ja nopeuksien toivossa. Ihmiskunta on aina ollut kilpailunhaluinen ja monet haluavat omistaa kaveri- tai naapuripiirin nopeimman auton.

 

Yleisillä teillä hurjastelusta vaan toivottavasti tulee se setä sininen miekkataksillaan kertomaan kuljettajalle, että nyt ei ollut hirveän viisas veto. Liikkuvan poliisin lakkautus askarruttaa mieltäni, miten liikenneturvallisuus jatkossa toimii. Onneksi näin pääsiäisen aikaan näitä muutamia hurjastelijoita on saatu kiinni. Mutta kuinka moni ei ole jäänyt kiinni? Yksittäisten kameratolppien varaan liikennevalvontaa ei missään nimessä voida jättää. Ihmiset testaavat autojensa huippunopeudet niillä tieosuuksilla joissa kameroita ei ole. Lisäksi kamerat eivät puhalluta kuljettajia, saati tarkkaile turvavälejä tai muuta ajotapaa.

 

Oikea poliisi rehellisesti ja reilusti näkyvästi tien varrella liikennettä valvomassa on kaikkein paras vaihtoehto. Puskassa kyttäämisestä en pidä – ihan niin kuin jokainen tienkäyttäjä olisi potentiaalinen rikollinen, jota vaan ei ole ihan vielä saatu kiinni. Poliisi juurikin näkyvällä läsnäolollaan tekee liikenteestä turvallisempaa, ja lakiemme tarkoitus on ehdottomasti ennaltaehkäistä rikoksia, eikä poliisin tarkoitus pitäisi olla tulosperustainen sakkojen kirjoittelu (viitteet 5-7). Laissamme on selvästi parantamisen varaa – nopeusrajoitusten tulisi olla mielekkäitä noudattaa ja rattijuopumuksista sekä törkeistä liikenteen vaarantamisista tulisi saada kovemmat tuomiot.

 

Kilpailunhaluisille autoilijoille ja moottoripyöräilijöillekin meidän tulisi tarjota riittävä määrä suljettuja ajoharjoittelualueita. Suomessa on muutamia kilparatoja, mutta olen vakuuttunut että niitä ei ole riittävästi. Kesällä on joitakin tapahtumia lentokentillä, jossa pääsee ottamaan huiput ajoneuvostaan, mutta näitä tapahtumia selvästi pitäisi olla enemmän ja jo kevään aikana. Kun suljetulla alueella laillisesti voi harjoitella liikenteen yllätysmomenttien puuttuessa, leveillä turva-alueilla ja muita vaarantamatta, kehittyy jokaisen ajajan taidot ja tiedot huomattavasti nopeammin kuin normaalissa maantieajossa. Suosittelen rataharjoittelua jokaiselle ja haluan edistää positiivisen liikennekulttuurin kehitystä Suomessa.

 

Viitteet:

  1. Hirvittävä kilpa-ajo Kuutostiellä: http://yle.fi/uutiset/hirvittava_kilpa-ajo_kuutostiella/7199594
  2. Nuori mies ajoi käsittämätöntä vauhtia Kuutostiellä: http://yle.fi/uutiset/nuori_mies_ajoi_kasittamatonta_vauhtia_kuutostiell...
  3. Kuorma-auto ajoi tutkaan yli sataakuuttakymppiä: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/620600/Kuormaauto+ajoi+tutkaan+yli+sataakuuttakymppia
  4. Poliisi jakoi kymmeniä pääsiäisyllätyksiä: http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/poliisi-jakoi-kymmenia-paasiaisyl...
  5. Poliisi kertoo nimettömänä: Partioita vaaditaan tekemään tulosta sakottamalla – hälytystehtävien kustannuksella: http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/03/30/poliisi-kertoo-nimettomana-...
  6. Poliisien purkaukset kertovat arjesta: http://www.savonsanomat.fi/savo/poliisien-purkaukset-kertovat-arjesta/1797139
  7. Poliisin läsnäolo rauhoittaa liikennettä Lahdenväylällä: http://www.hs.fi/autot/a1371439594609

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Kilpa-ajoa johtanutta, 195 km/h kaahannutta kuskia ei kuitenkaan saatu kiinni, vaan hän jatkoi matkaansa hopeanharmaalla Subaru-merkkisellä autolla." - IS verkkolehti 21.4. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-128867985463...

Käyttäjän PahaLukki kuva
Juho Salo

Se oliski, jos radalle vois vaan spontaanisti lähteä vaikka työpäivän jälkeen. Koskaan en ole radalle päässyt. Olen myös kuullut, että rata-autoilua varten pitää tehdä ratakatsastus ja ostaa kypärä. Eihän se vaikuta mitään, että se on auto, ja se on katsastettu jo katsastuslaitoksella. No, sitten se kamalan vaikepääsyinen ja kallis rata on joku 5 mutkan pätkä tasamaalla, niin että hohhoijaa. Senkö takia pitäisi ajaa 200 km, ja maksaa päälle jotain satoja euroja?

Jos halusi ajaa rallia (eli oikeaa, mieltä kiinnostavaa tietä), niin ajatuksesta ekaan F-ryhmän ralliin maksaa kuulemma 15 000 euroa lisensseineen ja autoineen yms. Omalla autollahan ei tietenkään saa ajaa rallia missään luokassa, ellei sitä ole rallimodattu, ja ole päällä joku palonkestävä puku, ja taas se kypärä, jotain lisämaksuja, ja niin edelleen.

Jotta se tavallinen kaahaaja sillä 5000 euron autollaan lähtisi radalle tai ralliin, niin se rata tai ralli ei sais maksaa sille vuodessa paljon enempää kuin ehkä reilu tonnin, ja siihen pitäisi lukeutua useita ajokertoja erilaisilla teillä. Näkisin tämän mahdolliseksi esim. jonkun vanhemman mutkatien muuttamisella yksisuuntaiseksi tiettyinä päivinä, jolloin siellä olisi jonkin sortin ratatapahtuma.. ja ihan ilman mitään scheissea ennen sitä ajoa, tai scheissea mitä pitäisi lisätä autoon, tai kuskille.

Käyttäjän suvikarhu kuva
Suvi Karhu

Ratakatsastus on käytössä osalla radoista ja se käytännössä tarkoittaa sitä, että mitataan auton pakoäänen desibelit, sillä joillain radoilla on käytössä desibelirajat, kuten vaikka Ahvenistolla. Esimerkiksi Alastarolla desibelirajoja ei ole. Kelvollisen kypärän saa n. 100-150 eurolla, joka kestää muutamia vuosia etenkin kun käyttää kypärähuppua eikä kypärää kolhi tai pudottele.

Radoilla on jonkinverran vapaita harjoittelupäiviä, jotka maksavat muutamia kymppejä. Lisäksi erilaiset moottoriurheiluseurat järjestävät ratapäiviä, itse olen käynyt moottoripyora.org:n järjestämällä ratapäivällä Alastarolla viime kesänä. Ratapäivä sisälsi laadukkaan koko päivän koulutuksen, sisältäen aihealueet moottoripyörällä oikea ajoasento, kaarreajo ja sen ajolinjat sekä katseen käyttö, radalla ajettiin yht. 7 x 20min. Koko lysti maksoi itselleni 50€. Tottakai olin hankkinut radalle sopivat ajovaatteet aiemmin, mutta noilla nahkavaatteilla ajelee myös ilokseen lähikiskan kulmaa ympäri aurinkoisena päivänä. Lisäksi kun kyseessä oli ohjattu koulutus, myös kaskovakuutus oli radalla voimassa. Yleensä pelkkä liikennevakuutus on radalla voimassa, kun omine nokkineen ajaa, kannattaa toki asia varmistaa omasta vakuutusyhtiöstä.

Ratapäivät ovat yleensä aina täynnä porukkaa ja radat ovat varattuja koko kesän ajan. Mielestäni moottoriratoja tarvittaisiin lisää ja toivon todella että Iitin ratahanke toteutuu. Lisäksi lentokenttiä meillä on jo nyt vaikka miten paljon, joten muutamana päivänä vuodessa voisi ihan hyvin järjestää moottoriharrastajille kiihdytystapahtumaa omalla ajoneuvolla, tuosta Malmin lentokentästä alkaen. Jota muuten puolustan viimeiseen asti, sitä ei saa tuhota.

Toimituksen poiminnat