Karhun karjahtelua Espoosta

Matkalla ojasta allikkoon, ministeri Virkkunen?

Viikko sitten ministeri Virkkunen lausui, ettei halua uuden kilometriveron tuovan autoilijoille alueellisesti kohdennettuja maksuja, kuten ns. pääkaupunkiseudun ruuhkamaksua. Virkkunen piti myös tärkeänä ettei uudistus nosta liikenteen kokonaisverorasitusta. (1) Tästä jälkimmäisestä asiasta olen erittäin painokkaasti samaa mieltä. Liikennettä kun verotetaan jo nyt todella raskaasti ja liikenteestä kerätyt kokonaisverotulot vain kasvavat vuosittain ollen jo nyt yli seitsemän miljardin luokkaa. Uusi verotusmalli olisikin todella tarpeen – autoveroa ja ajoneuvoveroa voitaisiin laskea erittäin merkittävästi ja siirtyä yhä enemmän käytöstä verottamiseen.

 

Virkkunen kuitenkin loihti lausuman jo vajaa kuukausi sitten, jossa ei tyrmää autoilijoiden satelliittivalvontajärjestelmää. (2) Tämä lausunto yhdessä toisen kanssa ei mahdu minun järkeeni lainkaan – eikös satelliittipohjaista vakoilujärjestelmää kehitetty juuri ja lähes ainoastaan siksi, että ruuhkamaksuja saataisiin kerättyä? Virkkunen suorastaan hehkuttaa uutta teknologiaa ja sen tuomia mahdollisuuksia.

 

Tämä kuulostaa hyvin pelottavalta. Ensinnäkin yhdessä uuden poliisilain kanssa kansalaisia tosiasiallisesti voidaan seurata reaaliaikaisesti, jos poliisi näkee pienenkin syyn epäillä henkilöä jostain vakavammasta rikoksesta, ja saatua tietoa voidaan hyödyntää ihan toisen rikoksen selvittämiseen, vaikka henkilö todettaisiin syyttömäksi alkuperäiseen epäillyn alla olleeseen rikokseen. (3) Toisekseen uuteen teknologiaan ja järjestelmään uppoaa huomattava määrä arvokkaita veroeuroja. Autoilun verotuksen painopisteen siirtymisen käyttöön omistamisen asemesta voidaan toteuttaa paljon kustannustehokkaammin ja kaikin puolin järkevämmin nostamalla maltillisesti nykyistä polttoaineverotusta, kenties jopa lievän aluepainotuksen kera. (4)

 

Ajatukseni tiivistettynä:

  • Tieliikenteen kokonaisverotusta ei tule kasvattaa

  • Omistamisen verotusta tulee madaltaa ja käyttämisen verotusta maltillisesti nostaa

  • Satelliittivalvonnalle ehdoton EI, käyttämisen verotus toteutettava polttoaineverossa

  • Tieliikenteestä kerätyistä veroeuroista on käytettävä vähintään 30% infran ylläpitoon ja kehittämiseen (tällä hetkellä noin 5%)

  • Kuljetusyritysten on saatava isompia verohuojennuksia polttoaineista

 

Lue myös aiempia kirjoituksiani liikennettä koskevista ajatuksistani:

http://suvikarhu.puheenvuoro.uusisuomi.fi/158948-autoilija-olet-syyllinen

http://suvikarhu.puheenvuoro.uusisuomi.fi/151926-uusi-kilometrivero-on-t...

 

Liite 1: http://www.talouselama.fi/uutiset/katkeytyyko+ollilan+kilometriveroon+tama+lisapommi+autoilijoille+mahdollistaisi+toteuttamisen/a2246704

Liite 2: http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/virkkunen%20ja%20satelliittivalvonta-19518

Liite 3: http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2013/20130016#idp2961152

Liite 4: https://autoliitto-fi.directo.fi/autoliitto/viestinta/lehdistotiedotteet/yritysmaailma-kehittamassa-suoma/

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Jotu Karjalainen

Kyllä liikkumisen verotusta tulisi rutkasti alentaa, sen kalleus on yksi suuri syy sille ettei maamme nouse tästä suosta.

Toimituksen poiminnat