HSL pukkina kaalimaalla

Helsingin seudun liikenne esittää jälleen tiemaksuja yksityisautojen käyttäjille neljäntoista pääkaupunkiseudun kunnan alueelle. [1] Maksuilla olisi erityisesti tarkoitus kehittää joukkoliikennettä alueella. Esitys on aivan käsittämättömän typerä. Tätä voisi verrata siihen, että S-ryhmä esittää Keskolle 20% lisäystä niihin veroihin mitä Kesko maksaa, mutta haluavat nämä verotulot suoraan S-ryhmän omaan pussiin. Joukkoliikenteen on oltava kannattavaa liiketoimintaa ilman, että jo nykyisten subventiomaksujen lisäksi ollaan varastamassa lisää rahaa tavallisten ihmisten kukkaroilta.

 

HSL aikoo korottaa myös lippujen hintaa ensi vuodelle. [2] Syyksi mainitaan etenkin Kehärata sekä Länsimetro. Herääkin kysymys, ovatko nämä investoinnit kannattavia ja maksavatko ne itsensä takaisin, jos HSL on näin pulassa rahoituksensa kanssa? Mielestäni joukkoliikenteen houkuttelevuutta tulee lisätä vain ja ainoastaan porkkanalla. Kepillä rankaiseminen aiheuttaa suomalaisissa sisupusseissa vain kapinahenkisyyttä ja joukkoliikenteen käyttöaste voi alkaa laskemaan, jos liikaa kepillä hutkitaan.

 

Tavalliselta yksityisautoilijalta kerätään jo nyt erinäisten verojen muodossa lähes viisi miljardia euroa vuosittain, kun nopeasti valtion talousarviosta vuodelle 2015 summia ynnäilin. [3] Lisäksi väyläliikenteestä, lentoliikennetoiminnasta ynnä muusta kerätään roposia päälle, joten liikkumisesta yhteensä valtio saa sievoisen 5,2 miljardin euron kakun.

 

Perusväylänpitoon laitetaan takaisin yhteensä 907 miljoonaa euroa. Tästä lähes puolet menee raide- ja vesiväylähankkeisiin. Tiestön perusparantamiseen laitetaan vuodessa n. 70 miljoonaa euroa. Eli vain 1,4% koko siitä summasta, mitä autoilijoilta kerätään. Lisäksi päivittäiseen tiestön kunnossapitoon uppoaa n. 220 miljoonaa euroa. [4] Näiden lukujen valossa näen HSL:n esityksen yhä vain typerämpänä. Yksityisautoilija on merkittävä veronmaksaja, mutta ahne käsi kurkottaa yhä vain enemmän. Liikenneinframme rapistuu jatkuvasti, ja huonokuntoinen tieverkosto vaikuttaa pian koko Suomen talouteen, kilpailukykyyn ja yrittäjyyteen.

 

Uskon, että ihmiset käyttävät omaa autoaan siksi, että heillä on sille todellinen tarve. Tavalliset työntekijät, yrittäjät, perheenäidit ja -isät. Julkinen liikenne toimii joten kuten vain aamu- ja iltapäiväaikaan muutaman tunnin ajan, ja silloinkin vain tietyille alueille. Meillä on lukuisia ammattiryhmiä, jotka työnsä luonteen takia ovat riippuvaisia omasta autostaan. Pääkaupunkiseudulla on erittäin paljon asuttamatonta tai harvaanasuttua aluetta, jonne joukkoliikenne liikkuu harvoin. On käsittämätöntä rangaista ihmisiä heidän liikkumisen tarpeistaan sekä asuinpaikkavalinnastaan. Tiemaksut saattavat lisätä eriarvoisuutta yhteiskunnassamme sekä kasvattaa tuloeroja.

 

Kehotan HSL:n johtoa vakavasti harkitsemaan periaatteitaan uusiksi. Yksityisautoilijan maksukyky on jo ylitetty, eikä subventointiakaan voi enää lisätä, sillä se ei ole oikeudenmukaista eikä kestävää. Minulla on HSL:n viime vuosien toiminnasta vain yksi kehun aihe: KutsuPlus. Palvelu on aivan loistava, on-demand, ja varmasti tulevaisuuden liikkumisen muoto. Suosittelenkin jokaista kokeilemaan palvelua, ja olin erittäin tyytyväinen saamaani palveluun modernin pikkubussin kyydissä.

 

1. http://yle.fi/uutiset/tiemaksuilla_havitellaan_rahaa_liikenteen_kehittamiseen/7541520

2. http://www.metro.fi/uutiset/a1387807710811

3. http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2015&lang=fi&maindoc=/2015/tae/hallituksenEsitys/hallituksenEsitys.xml&id=/2015/tae/hallituksenEsitys/YksityiskohtaisetPerustelut/31/31.html

4. http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf6/perusvaylanpito_2013-2017_08-2013_web.pdf

suvikarhu
Perussuomalaiset Espoo

Mielipiteeni ovat omiani, eivätkä edusta kuin omaa kantaani.
http://suvikarhu.fi
Espoolaistunut maatalon tyttö, pidempi työura ravintola-alalta ja nyt töissä "politiikassa", sukujuuret Etelä-Karjalassa Taipalsaarella.
- Espoon kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen
- Espoon varavaltuutettu
- Espoon Perussuomalaiset ry:n puheenjohtaja
- Uudenmaan PS-Nuorten puheenjohtaja

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu