Karhun karjahtelua Espoosta

Autoilijan mitta tuli täyteen

  • Auto-, ajoneuvoverot sekä bensan ja dieselin energiaverot 2006 - 2013
    Auto-, ajoneuvoverot sekä bensan ja dieselin energiaverot 2006 - 2013
  • Tiestön ylläpitoon ja väylähankkeisiin käytetyt määrärahat 2006 - 2013
    Tiestön ylläpitoon ja väylähankkeisiin käytetyt määrärahat 2006 - 2013
  • Liikenteen kokonaisverokertymä 2008 - 2013
    Liikenteen kokonaisverokertymä 2008 - 2013

Juha Sipilä on ehdottanut uutta veroa yksityisautoilijoille. (1.) Valtio kerää polttonesteistä tällä hetkellä energiaveroa ja arvonlisäveroa, ja Sipilän mukaan polttonesteisiin pitäisi saada uusi veromomentti, josta kerättäisiin n. 150 milj € vuodessa, sen ollessa viisi senttiä per litra. Jalona tavoitteena on tiestön ylläpidon parantaminen.

Valtion talousarviossa 2015 todetaan, että tiestön korjausvelka on n. 2,3 miljardia euroa ja ylläpitoon pitäisi saada nykyiseen tasoon nähden 100 milj € vuodessa lisää, jotta korjausvelkaa saataisiin taitettua. Valtion talousarvion viimeisimmän päivitysversion mukaan vuonna 2015 tiestön ylläpitoon käytetään 510 milj €. (2.) Tämä on alhaisin määräraha yli kymmeneen vuoteen. Samaan aikaan valtio kerää yhä enemmän tuloja sekä ajoneuvoveron että bensa- ja dieseltuotteiden energiaverojen muodossa. Autoverosta kerätty veropotti on ollut kymmenen vuoden ajanjaksolla tarkasteltuna tasaisessa laskussa. Kun vuonna 2007 valtio keräsi ajoneuvoverosta, autoverosta sekä bensan ja dieselin energiaveroista yhteensä 4,1 mrd €, vuonna 2013 se oli 4,5 mrd €.(3.) Talousarvion ennuste vuodelle 2015 on jo 4,6 mrd €. Etenkin dieselin energiaverokertymä on noussut, kun vastaavasti bensan on pysynyt lähes stabiilina.

Kun lasketaan tiestön ylläpito sekä väylähankkeet (jotka sisältävät myös raidehankkeet), ja vähennetään näiden kustannukset yllä mainituista tuloista, on valtio jäänyt aina reilusti plussalle. Tieliikenteestä saadaan useita muitakin verotuloja ja autoalan tiedotuskeskuksen katsauksen mukaan kokonaispotti on lähes 8 mrd €. Vuoden 2008 – 2009 notkahdusta lukuunottamatta, joka aiheutui lähes kokonaan autoveron määrän notkahduksesta, valtion saamat verotulot ovat kasvusuunnassa. Tieliikennettä ja yksityisautoilijaa käytetään siis tuloautomaattina kattamaan valtion muuta rahankäyttöä, ja tiestön annetaan rapautua.

Sipilän esitys jatkaisi tätä autoilijan kurittamisen linjaa. Keskustan ajatus näyttääkin olevan, että autolla ajava ja keskioluensa kaupasta hakeva suomalainen on syntinen, ja häntä tulee rangaista. Kurittamisen kohteeksi joutuisi etenkin maaseudulla asuvat, sillä polttoaineen hinta nousisi.

Perussuomalaiset on esittänyt autoverosta luopumista, joka ei tietenkään ole useampien pirtaan sopinut. Perussuomalaisia on syytetty auton omistajien omaisuuden tuhoamisesta sekä siitä, ettei suomalaiset yritykset saa mitään voittoja, sillä autotehtaat ovat ulkomailla. (4.) Ensinnäkin kokemukseni mukaan juuri kukaan ei osta autoa sijoituskohteeksi, vaan käyttöesineeksi. Jokainen auton ostaja tietää, että auton arvo putoaa vuosien ja kilometrien myötä. Autoveron poisto aiheuttaisi nopean arvonaleneman, joka olisi lyhytkestoinen kirpaisu. Markkinat tasoittuisivat jo vuoden – parin päästä. Uuden auton autovero on 5 – 50 %, suomalaisten suosikkiautoissa keskimäärin n. 15 – 20 %. Tästä tullaan siihen toiseen väitteeseen, ettei suomalaisia yrityksiä autoveron poisto auta. Autoveron poisto vilkastuttaisi autokauppaa, ja autokaupat ovat lähes poikkeuksetta Suomeen veroja maksavia ja suomalaisia työllistäviä yrityksiä. Lisäksi kuluttajille jäisi tuhansia euroja rahaa taskunsa pohjalle käytettäväksi ja tuhlattavaksi. Kuluttajien ostovoiman kasvamisesta hyötyisi suomalaiset yritykset merkittävästi. Suomen automarkkinat eivät maailman mittapuulla kuitenkaan ole niin merkittäviä, että meidän tulisi miettiä vaikkapa saksalaisen autotehtailijan liikevoittoja. Suomen autokannan uusiutuminen olisi hyvin tärkeää uudempien autojen ympäristöystävällisyyden ja turvallisuuden vuoksi.

Liikenteen verotus on nykyisellään aivan liian rankkaa. Muita maksuja ei saa kasvattaa ja autoverosta tulisi luopua, eikä vähintään siksi, että se on EU:n säädösten vastainen. Vastustan jyrkästi ns. satelliittipohjaisen ruuhkamaksun käyttöönottoa. Autoilun kalleuden hellittäessä suomalaisten kuluttajien ostovoima kasvaisi. Ulkomaalaisilta ajoneuvoilta tulisi rajanylityksessä periä kertaluonteinen tienkäyttömaksu, joka olisi raskaalta liikenteeltä hieman suurempi. Suomi tarvitsee liikenteen kokonaisremontin.

1. Iltasanomat: Uusimaa: Keskustan Sipilä esittää uutta lisäveroa autolijoille – ”väliaikaisesti”

2. Valtion talousarvioesitys 2015, perusväylänpito

3. Autoalan tiedotuskeskus: Valtion tulot tieliikenteestä 2007 – 2013

4. Iltasanomat: Perussuomalaisten veroehdotuksella yllättävä seuraus – näin sinun autosi arvo putoaisi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän KaiHaavisto1 kuva
Kai Haavisto

Ei autoveroa voi samantien poistaa. Autokauppa kärsisi suunnattomasti, koska kaikki odottaisivat autojen hinnan laskua. Samalla käytettyjen autojen hinta romahtaisi. Autoveron poistaminen samantien aiheuttaisi niille autoilijoille suuria tappioita, jotka ovat vasta ottaneet velkaa autorahoituksen muodossa.

Ainoa keino on se, että vanhan ajoneuvon romutuksesta saa veroedullisen hyödyn, eli vanhan ajoneuvon myyntitappion erotuksen saisi vähentää verovähennyksenä.

Yksi vaihtoehto on suosia vähäpäästöisiä ajoneuvoja ja antaa autoverohuojennuksia uusille vähäpäästöisille ajoneuvoille ja sähköautoille.

Toisaalta jostain on otettava takaisin veromenetys. Mistä Suvi ottaisi tilalle menetetyn veron? Nythän on niin, että valtio kerää verotuloja tietyn määrän vuodessa, jolla kustannetaan tämä ns."hyvinvointivaltion menot"

Jostain kun höllää, niin jostain kiristetään. Joko olet käynyt autokoulun?

Pekka Iiskonmaki

Suomea ei pelasta mikään nousevilta veroilta ja ahkerien joukkopaolta.

ulf fallenius

En äänestä keskustaa koska Sipilä ei sitten ollutkaan viisas varsinkin kuin kaikki kuljetukset lähes toimii kumipyörillä ja kuljetusyrittäjien ahdinko ollut suurempi kuin 90 luvun lamassa.

Pekka Iiskonmaki

Mihin Keskusta olisi muuttunut puolueena? Ei mihinkään.

Toimituksen poiminnat