Karhun karjahtelua Espoosta

Sujuva ajoneuvoliikenne on jokaisen etu

Tänään töistä lähtiessäni fillarimarssi tuli Länsiväylällä vastaan Salmisaaressa, kun he olivat palaamassa kierrokseltaan takaisin. Letkassa oli pikasesti arvioituna ehkä 80 - 120 fillaristia, en oikein pystynyt kiinnittämään tarkempaa huomiota puskien takaa, sillä olin juuri nostamassa nopeuttani moottoritien alussa.

Poliisi oli turvaamassa fillariletkaa edessä ja takaa useammalla autolla / prätkällä. Muutaman sadan metrin verran fillariletkan takana oli tyhjää, kunnes yksi prätkäpoliisi veti kolmea kaistallista autoliikennettä. Arvioni mukaan tässä pitkässä letkassa oli ajoneuvoja n. 400 - 600. Joukossa oli taksia, kuorma-autoa, täysperävaunua jne. Mietin vain tuon fillaritempauksen kansantaloudellisia vaikutuksia. Ja tietenkin fillarien mennessä aluksi toiseen suuntaan vieläpä ruuhka-aikana ruuhkasuuntaan, on takana tuleva ajoneuvoletka ollut huomattavasti pidempi ja liikennetukkovaikutus paljon suurempi.

Kokonaisuuksien hahmottaminen ja miten asiat nivoutuvat toisiinsa, on erityisesti nykymaailmassa tärkeä ominaisuus. Tietyt tahot eivät tunnu ymmärtävän, että sujuva ajoneuvoliikenne on myös heidän etunsa. Asunnossa pelaa sähkö ja kaukolämpö, kun huoltomiehet pääsevät liikkumaan sujuvasti. Pelastuslaitos pystyy turvaamaan heidän arkeaan. Vuorotyötä tekevä lääkäri pääsee ajoissa töihin hoitamaan heitä. IT-alan duunari pääsee työpaikalleen pitämään huolta järjestelmistä, jotka valvovat kaikkea maassamme tavaralogistiikasta, sähköverkoista, pankkiliikenteestä, kaupan kassajärjestelmistä ja ties mistä alkaen. Ja sitten sinne lähikauppaan ilmestyy se luomuporkkana hyllyyn ostettavaksi. Ja kyllä, jos tiestöllä on merkittävästi ruuhkaa, se pidentää sen porkkanan kuljetusfirman duunarin työaikaa, joka nostaa kustannuksia, ja se luomuporkkana maksaa sitten enemmän.

Mikä ratkaisuksi?

Keskiruuhkakaistat. Näitä käytetään myös maailmalla. Eri suuntaan menevien ajokaistojen välissä on yksi ajokaista, joka on avoinna liikenteelle ruuhkasuuntaan. Eli kesken päivän kaista suljetaan hetkeksi ja sen suunta vaihdetaan taas iltapäiväruuhkan suuntaan. Toimisi muuten todella hyvin Helsingin sisään-ulosmenoteillä. Ja useimmilla meidän motareilla se keskialue on jo valmiiksi niin leveä, että kaista sinne pienellä vaivalla mahtuisi.

Tekniikkakin asiaan on valmiina ja käytössä esimerkiksi muutamien tunnelien luona ja muutamilla väylillämme pidemmältikin. Kaistaopasteet ja puomit opastavat tai estävät kaistalle pääsyssä. Muutoin kaista on rajattu pidemmältä matkalta liikenteeltä normaalein piennarkaitein ja vain lähellä liittymiä keskikaistalta pääsee pois tai liittymään mukaan. Yöaikaan on järkevää pitää keskikaista suljettuna ja mahdollistaapa sellaisen olemassaolo paremmin vaikkapa huoltotöiden tekemisen. Jos keskiruuhkakaista tuntuu aluksi vieraalta ajatukselta, kannattaisi sellaista kokeiluluonteisesti tutkia vaikka vuoden verran jonkun Helsingin moottoriteistä yhteydessä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Keskiruuhkakaista on hyvä idea. Sinänsä noi ruuhkat ovat suhteellisia. Jos menee toisinaan 15-30 minuuttia enemmän työmatkaan ja muutaman kerran vuodessa voi mennä tunti, niin se ei ole paljon se. Olen usein ollut Bangkokissa ja liikkunut siellä autolla. Tullessani Helsinkiin ja katsellessani ruuhka-aikana liikennettä, ihmettelen usein miten hiljaista onkaan.

Käyttäjän suvikarhu kuva
Suvi Karhu

Tietenkin jos maailman mittapuuhun suhteuttaa, eihän Suomessa ruuhkia oikeastaan ole yhtään. On vain vähän jonoutunutta liikennettä.

Meillä on silti ne omat pienet ruuhkamme, joille voimme tehdä jotain, jos haluamme. Keskiruuhkakaista on yksi osa ratkaisua. Myös liian pienet rampit ja tiukat mutkat (vaikkapa Kehä II & Turunväylä -ramppi) ja liian lyhyet kiihdytyskaistat aiheuttavat ongelmiaan, joten näiden suunnitteluun ja paranteluun pitäisi myös panostaa. Toki aamuruuhkassa iso ongelma ovat väylien päät, kuten Turunväylän loppu Munkkiniemessä tai Länsiväylän loppu Ruoholahdessa. Olisi mietittävä, miten ajoneuvot saataisiin sujuvammin ja nopeammin katuverkolle moottoriteiltä, ja löydettävä ratkaisuja. Ratkaisu ei ole se, että kaikki siirtyvät julkisiin, se olisi vain järjenköyhyyttä ratkaista ongelma.

Toimituksen poiminnat